BRAXZZ. Je hart volgen. Van bankier naar bierproducent.

BRAXZZ. Je hart volgen. Van bankier naar bierproducent.

Van bankier naar bierproducent. BRAXZZ staat op de kaart. Dit jaar gelanceerd. Meerdere typen bier inmiddels in de fles. Ware mondvermaakjes moesten het worden. Alcoholvrij. Tagline van het nieuwe merk: zero compromise. De Amsterdamse brouwer vind je aan de Keizersgracht.

Hun afzetmarkt groeit onstuimig. Ze krijgen goede reacties in de pers. BRAXZZ was present op het Great British Beer Festival deze maand. Het festival had voor het eerst een alcoholvrije brouwer in de line-up. Een unicum.

Ze hadden zomaar ingeschreven en werden eruit gepikt. Het is exemplarisch voor de manier van ondernemen. Gáán en doen.

BRAXZZ ontleent haar bestaansrecht aan de passie van de oprichters voor ondernemen, plezier, food en hun behoefte op een vrijmibo in 2016 aan een lekker alcoholvrij craftbier met een bite. Niet te krijgen, bleek. Anders gezegd: ze vonden niets lekker. Dus trokken ze zelf de stoute schoenen aan. Het was de trigger waarin alles samenkwam; ze besloten zelf te gaan produceren.

-Amsterdam, Inge Spijkman-

Historie

Eissen wordt geboren op Texel en groeit daar op. Slaat op zijn 18e zijn vleugels uit en gaat bestuurskunde studeren in Enschede. Hij ontmoet Mirko Schnitzler met wie hij later het bestuur van een lokaal studentenadviesbureau zal managen. Ze verliezen elkaar niet meer uit het oog. Eissen loopt stage in Duitsland en vervolgt zijn weg bij een adviesbureau en een grote Nederlandse bank. Jaren hoofdkantoor, later bankdirecteur van een lokale bank. Schnitzler vestigt zich in Duitsland en werkt voor grote multinationals.

In 2017 richtten de twee Rebelz Capital op, een investeringsmaatschappij.

Ze investeren in projecten en mensen waarin ze geloven. In handel waarvan ze blij worden. Maar die voornoemde vrijdagmiddagborrel in 2016 blijft knagen. Parallel aan Rebelz gaan ze op onderzoek uit, combineren talenten en ervaring. Op hun reis ontmoeten ze Cinte Welsing-Swinkels, telg uit een brouwersfamilie en de Engelse James Leary, die beiden aanhaken. De vier hebben plannen maar doen ook gewoon. Sneller dan verwacht is BRAXZZ geboren.

Oprichter Jilles Eissen vertelt over hoe dingen groeien als je je hart volgt en wat daarbij belangrijk is.

Leermeesters, geluk en durven springen

“Je neemt jezelf mee in alles wat je doet. Het is fijn en belangrijk om goede leermeesters te ontmoeten in je leven en in je werk. Mensen die in je geloven, die je vrijheid en vertrouwen geven en een voorbeeld voor je zijn. Ik heb zulke mentoren gehad. Ze leerden me pionieren. Ik kon initiatieven uitwerken, werd losgelaten. Geen leiband. Mijn eigen creativiteit werd gestimuleerd en ik voelde me vrij om ideeën in te brengen. Daar groei je enorm van.

Naast goede leermeesters is een dosis geluk ook fijn. Wie en wat komt op je pad op welke momenten? Krijg je mogelijkheden? Kansen?

En dan moet je durven springen. Best een lastige voor mij. Zekerheden opgeven was wel een dingetje. Mirko en ik hebben daarover veel gesproken. Uiteindelijk spring je. Voor ons beiden bevrijdend. Maar je moet wel het momentum herkennen en durven pakken. Vol overtuiging en enthousiasme.

Het grappige is dat dit uitstraalt op anderen. We ontmoeten zoveel mensen die willen helpen, spontaan hun expertise aanbieden. Onze energie en ons geloof in wat we doen blijkt aanstekelijk te zijn voor anderen. Magisch proces, een enorme opsteker. We koesteren dat.”

Zero compromise

“Dat is de tagline van BRAXZZ. Niet zomaar gekozen. Eigenlijk onontkoombaar. Het zit in alles wat we doen en nastreven. Niet toegeven aan wat je voor ogen hebt en waarvoor je staat. Geen compromis. Gaan voor de volle 100%. Altijd kijken hoe je van toegevoegde waarde kunt zijn. Dit is een kernwaarde. Voor ons product, onze dienstverlening. Ijkpunt voor de grondhouding van mensen met wie we samenwerken. We kijken altijd naar het lichtje in de ogen. De sprankel is essentieel.”

Je hart volgen

“Mirko en ik kennen elkaar uit onze studententijd. We hebben altijd nauw contact gehouden. Ik volgde mijn pad in het bankwezen. Hij volgde zijn pad in chemie en food. Mijn rode draad was innovatie, procesoptimalisatie, veranderkunde, altijd kijken hoe dingen beter kunnen. Een sterke focus op de menskant. Mensen in hun talent en passie krijgen, ik geloof daar in. Bij de bank voerde ik droomgesprekken met medewerkers. Waar wil je heen, waar droom je van, waar ben je goed in, wat doe je het liefst?

Mirko werkte in Duitsland voor Amerikaanse bedrijven. Een hele andere cultuur. Hij vroeg me aan te sluiten vanwege mijn ‘zachte’ sociale competenties bij veranderingen, passie voor data en expertise in transitieprocessen. We zijn gaan samenwerken.

Hij was wereldwijd verantwoordelijk voor sales, ik voor sales excellence optimalisatie en innovatie. Vier jaar hebben we intensief samengewerkt, waarbij we in vele keukens konden kijken, allerlei plannen zagen en enorm veel hebben geleerd.

We voelden in ons hart steeds sterker de behoefte om zelf een onderneming te starten en leiden. Waarin wisten we nog niet precies.

In deze fase hebben drie dingen ons over de streep getrokken om ons hart te volgen. Allereerst wilden we later niet terugkijken op ons leven en moeten zeggen “had ik maar…” Daarnaast stelden we onszelf dezelfde vragen die ik medewerkers voorheen stelde in mijn droomgesprekken. Tot slot pareerden we angsten met de vraag “stel dat het niet lukt, wat is dan het ergste wat ons kan gebeuren?”

We zijn gestart en ik begin vrijheid te voelen. We creëren; bouwen dromen met elkaar.”

Nieuwsgierigheid en doen

Eissen en Schnitzler zijn beiden foodies. Ze houden van koken, smaken combineren en gastronomie. Toen ze startten met onderzoek naar alcoholvrij bier was daar de bestaande markt. Die voldeed niet aan hun droom. Een alchoholvrij bier met een bite.

“Je gaat plannen schrijven, doet onderzoek, verzamelt data. Tegelijkertijd ben je al in gesprek met mensen om uit te leggen welke smaak je wilt.  Samen werk je aan technieken, kijkt naar smaakprofielen. De brouwer volgt je en produceert.

Smaken worden getweaked en voordat je het weet: tijd voor testpanels! Blind proeven, kijken of het verschil wordt onderkend tussen alcoholhoudend en alcoholvrij bier. Dus dat organiseer je dan maar. Het volgende moment zit je met marketeers om tafel, etiketten in 5 verschillende talen. Smaken verschillen per land, hoe gaan we daarmee om? Ga je zelf produceren of kies je uiteindelijk een brouwer in wie je vertrouwen hebt en die snapt wat je wilt?

Voordat we dingen uitgewerkt hadden op papier, waren we al vol bezig in het veld. Het was niet af, maar we zijn stiekem vast begonnen, vanuit nieuwsgierigheid. Juist het gewoon doen brengt ons steeds weer belangrijke nieuwe inzichten.”

Ambitie

BRAXZZ wil een significant aandeel van de alcoholvrije en -arme biermarkt innemen. Nu beslaat het totale marktaandeel van alcoholvrij bier nog 2-8 %. Dit groeit echter sterk. BRAXZZ voelt momentum.

Dit jaar wordt gelanceerd in de UK en Benelux. Amerika en de rest van Europa worden voorbereid voor lancering in 2019. In 2019 en 2020 wordt de aandacht gericht op China, Rusland en het Midden-Oosten en staat de ontwikkeling van 5 nieuwe smaken en seasonals centraal.

Eissen: “Het is onze missie om de wereld aan het alcoholvrije bier te krijgen. Het nieuwe hip; een stuk gezonder. #Sober-is-the-new-sexy!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *