trainingen hospitality. wat is de behoefte van je cliënt?

trainingen hospitality. wat is de behoefte van je cliënt?

 

Je voelt je welkom. Wordt gezien en gehoord. Gastvrijheid omarmt je. Of je nu een psycholoog bezoekt, naar de advocaat gaat, een keuken uitzoekt of lekker uit eten gaat. Dat voelt goed!

Ik noem bewust verschillende situaties.

De essentie van de grondhouding die gevraagd wordt van dienstverleners is in alle situaties precies dezelfde.

Geen mens tegenover jou is gelijk. Ze verschillen allemaal. En hebben allemaal hun unieke behoeften.

Van nature luister je en vraag je door. Je hebt een persoonlijke touch. Je stelt vragen om de situatie helder te krijgen. Wat zijn de behoeften van degene tegenover je? Wat is de concrete hulpvraag? Je laat je koffer met standaard oplossingen in de kast. Bent open, zoekt creatief mee. Want je wilt je cliënt graag verder helpen.

Wat wil jouw cliënt?

Zomaar even een breed scala van verschillende typen klantvragen in allerlei soorten dienstverlening. Je cliënt:

  • Met een ingewikkeld hulpverleningsverleden zoekt jouw hulp
  • Zoekt ondersteuning in bedrijfsvoering
  • Is slechthorend en zoekt een fijne plek in je restaurant waar ze goed kan communiceren
  • Zoekt een auto met turbo motor, mooie velgen, een sportpakket en heeft beperkt budget
  • Wil uitbreiding in verzekeringen gezien de geboorte van een kind
  • Stelt aanvullende vragen die verder reiken dan jouw expertise
  • Belt met een klacht (kans!)

Je zoekt naar een passend voorstel waarin de cliënt zich gehoord en gezien voelt

Jij wilt alle cliënten die je dagelijks ontmoet verder helpen. Voor jou is dat niet meer dan logisch. Juist vanuit die passie en grondhouding krijgen mooie opdrachten en samenwerking vorm. Ook al weet je dat op dat moment misschien nog niet.

De KOPAN-methodiek ondersteunt je

In onze trainingen leer je hoe je hoe je jouw natuurlijke passie vormgeeft.

We werken met het KOPAN model.

  • Kennismaken
  • Opsporen behoeften
  • Presenteren van oplossingsrichtingen
  • Afsluiten, waarbij je samenvat en nogmaals doorvraagt
  • Nazorg en vinger aan de pols die je aanbiedt

Het proces is volgordelijk. Als je een fase overslaat, leert de ervaring dat je van voren af aan kunt beginnen. Fase 1 en 2 zijn met name van belang. Op basis daarvan kun jij een op maat gemaakt voorstel doen waarin je cliënt zich herkent. Dit geldt voor alle typen dienstverlening. Horeca, ziekenhuizen, retail, zakelijke dienstverlening, non profit.

Meer weten? Hierover in gesprek? Mail ons: info@inkcommunicatie.nl